Voorlezen

Het bestuur van de Stichting Anders Bekeken bestaat uit Séverine Kas (voorzitter), Sofie Mangnus (penningmeester) en Ignace Suy (Secretaris). Voor hun werkzaamheden krijgen ze geen vergoeding. Reis- en onkosten worden betaald. De stichting staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder registratienummer 63874075 als non-profit organisatie. RSIN nummer: 855436177, Stichting Anders Bekeken is ANBI-geregistreerd.

De stichting is in augustus 2015 opgericht door Annemieke Oost en Gert-Jan de Hoon. Annemieke ontmoette Gert-Jan tijdens een workshop ‘Wees de regisseur van jouw leven!’ in Winterberg 2014. In deze workshop vertelde Gert-Jan hoe hij als pelgrim de Camino naar Santiago de Compostela had gelopen. Met de vraag van Annemieke of zij de Camino ondanks haar visuele beperking zou kunnen lopen, zag Camino Anders Bekeken het levenslicht.

Na 8 jaar met volle inzet en respect met Stichting Anders Bekeken bezig te zijn geweest heeft Gert-Jan besloten om eind 2022 de stichting te verlaten. Het was tijd voor hem om zijn kindje los te laten en z’n pijlen op andere dingen te kunnen richten. Gert-Jan is blij om te zien dat Camino Anders Bekeken was en is voor nieuwe wandelprojecten van oud-deelnemers en organisaties.

Sofie en Severine vonden een enthousiast derde bestuurslid dichterbij dan ze dachten. Sinds 2022 was Ignace Suy betrokken bij de ontwikkeling van de website.

Bestuur van de stichting

Severine Kas

Séverine Kas is slechtziend en slechthorend (syndroom van Usher) en heeft de kracht van de Camino in 2015 letterlijk ervaren. Zij gaat vanaf 2016 mee als slechtziende ervaringsdeskundige, organiseert mede Camino Anders Bekeken en is voorzitter van Stichting Anders Bekeken.

“Het lopen van de Camino heeft me gebracht dat ik heus wel uitdagingen aan kan gaan, dat het eigenlijk ook niet eens erg is dat ik niet meer in m’n eentje op expeditie kan. Het is eigenlijk wel leuk met z’n tweeën of meerderen. Mijn hernieuwd zelfvertrouwen maakt Usher minder aanwezig, of wellicht beter bij mezelf passend… dus dat ik weer met een lach naar mezelf en anderen kan kijken. Ik heb het gevoel content te zijn met de ervaringen en belevenissen die ik mee maak.”

Noem de Camino en je tovert een glimlach op het gezicht van Séverine.

Sofie Mangnus

Sofie Mangnus is werkzaam bij Visio en was buddy in 2015. In 2016 is ze toegetreden tot het bestuur van Stichting Anders Bekeken en organiseert ze Camino Anders Bekeken mee.

Haar motivatie om de Camino te wandelen: “Het dagelijks alleen maar wandelen, ervaren en delen met elkaar van wat er op dat moment is, biedt ruimte om stil te staan bij jezelf, wie je bent en wie je wilt zijn.”

Sofie is besmet geraakt met het Caminovirus en heeft in april 2016 met haar moeder een deel van de Camino gelopen.

Ignace Suy

Ignace Suy wandelde al 30 jaar met Sofie. In 2019 heeft Ignace als buddy meegewandeld met een wandelweek voor mensen met een visuele beperking. Daarnaast was hij sinds 2022 betrokken bij de ontwikkeling van de website van de stichting. De stap naar bestuurslid was zo niet groot meer. Ignace krijgt veel voldoening van het combineren van leuke dingen doen en hulpvaardig zijn voor anderen.