Voorlezen

Het bestuur van de Stichting Anders Bekeken bestaat uit Séverine Kas (voorzitter), Sofie Mangnus en Gert-Jan de Hoon (secretaris/penningmeester). Voor hun werkzaamheden krijgen ze geen vergoeding. Reis- en onkosten worden betaald. De stichting staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder registratienummer 63874075 als non-profit organisatie. RSIN nummer: 855436177, Stichting Anders Bekeken is ANBI-geregistreerd.

De stichting is in augustus 2015 opgericht door Annemieke Oost en Gert-Jan de Hoon. Annemieke ontmoette Gert-Jan tijdens een workshop ‘Wees de regisseur van jouw leven!’ in Winterberg 2014. In deze workshop vertelde Gert-Jan hoe hij als pelgrim de Camino naar Santiago de Compostela had gelopen. Met de vraag van Annemieke of zij de Camino ondanks haar visuele beperking zou kunnen lopen, zag Camino Anders Bekeken het levenslicht.

Bestuur van de stichting

Séverine Kas is slechtziend en slechthorend (syndroom van Usher) en heeft de kracht van de Camino in 2015 letterlijk ervaren. Zij gaat vanaf 2016 mee als slechtziende ervaringsdeskundige, organiseert mede Camino Anders Bekeken en is voorzitter van Stichting Anders Bekeken.

“Het lopen van de Camino heeft me gebracht dat ik heus wel uitdagingen aan kan gaan, dat het eigenlijk ook niet eens erg is dat ik niet meer in m’n eentje op expeditie kan. Het is eigenlijk wel leuk met z’n tweeën of meerderen. Mijn hernieuwd zelfvertrouwen maakt Usher minder aanwezig, of wellicht beter bij mezelf passend… dus dat ik weer met een lach naar mezelf en anderen kan kijken. Ik heb het gevoel content te zijn met de ervaringen en belevenissen die ik mee maak.”

Noem de Camino en je tovert een glimlach op het gezicht van Séverine.

Sofie Mangnus is werkzaam bij Visio en was buddy in 2015. In 2016 is ze toegetreden tot het bestuur van Stichting Anders Bekeken en organiseert ze Camino Anders Bekeken mee.

Haar motivatie om de Camino te wandelen: “Het dagelijks alleen maar wandelen, ervaren en delen met elkaar van wat er op dat moment is, biedt ruimte om stil te staan bij jezelf, wie je bent en wie je wilt zijn.”

Sofie is besmet geraakt met het Caminovirus en heeft in april 2016 met haar moeder een deel van de Camino gelopen.

Gert-Jan de Hoon is mede-oprichter van Stichting Anders Bekeken en mede-initiafiefnemer van Camino Anders Bekeken in 2015. “De pelgrimstocht in 2015 was een bijzondere ervaring om aan deel te nemen. Eigenlijk wisten we toen al dat we opnieuw op pad zouden gaan. Wat is er mooier om als buddy een ander de mogelijkheid te bieden zijn of haar dromen te laten leven en te groeien als persoon.”

Als pelgrim wandelde hij de Camino voor de eerste keer in 2005. De Camino riep hem sindsdien terug om te blijven wandelen.  Over zijn ervaringen schreef hij het boek Een pelgrimstocht naar Santiago. Met zijn bedrijf Voyage Beyond wandelt hij onder andere met groepen en individuen in Nederland en in het buitenland en op de Camino in Spanje (Camino Coaching).

Zijn credo: “Als het regent wordt je nat, als de zon schijnt heb je het warm en ‘s avonds zijn je voeten moe van een dag wandelen. Dat is het simpele leven van een pelgrim.”